O nas



Misja Stowarzyszenia

- Edukacja oparta na triadzie Doświadczenie – Poznanie – Refleksja.
- Upowszechnianie metody dramy wśród animatorów, nauczycieli, terapeutów, pedagogów, katechetów, muzyków, aktorów.
- Realizacja twórczych działań dla uczniów w formie zajęć pozaszkolnych:
– uzupełniających programy edukacyjne (z zakresu edukacji polonistycznej, kulturowej,
historycznej, ekologicznej, obywatelskiej, społecznej),
– wspierających programy wychowawczo profilaktyczne,
– wspomagających integrację zespołów klasowych oraz rozwój umiejętności społecznych uczniów.
- Realizacja działań twórczych w formie zajęć pozalekcyjnych rozwijających zdolności dzieci
i młodzieży. - Realizacja działań twórczych dla rodziców i dzieci.
- Realizacja działań twórczych dla dorosłych.
- Realizacja projektów z zakresu edukacji kulturowej.
Jednym z charakterystycznych elementów działalności Stowarzyszenia ŁAD jest nawiązywanie współpracy z placówkami oświatowymi i kulturalnymi. Realizujemy projekty we współpracy ze szkołami ogólnodostępnymi, specjalnymi, integracyjnymi, świetlicami podwórkowymi, ośrodkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi i uczelniami. Do tej pory współpracowaliśmy z następującymi instytucjami: Poleskim Ośrodkiem Sztuki, Bałuckim Ośrodkiem Kultury, Akademickim Ośrodkiem Inicjatyw Artystycznych, Centrum Dialogu, ROKOMI, Fundacją PZU, Stowarzyszeniem Obszary Kultury, Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, Domem Kultury Ariadna i Górna, Akademią Muzyczną w Łodzi, Teatrem Arlekin, Fundacją In Blanco, Fundacją Form ART, Instytutem Tolerancji, Stowarzyszeniem Atena – pomoc i wsparcie rodziców i dzieci
z ADHD.
Mentorem Stowarzyszenia jest Halina Machulska – pedagog, aktorka, reżyserka, założycielka
i Prezes Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ; założycielka Ogniska Teatralnego i Szkoły Aktorskiej w Warszawie, pierwsza propagatorka dramy edukacyjnej w Polsce, osoba, która od początku gorąco wspierała powstanie Terenowego Kola PO ASSITEJ oraz Stowarzyszenia ŁAD Łódzka Akademia Dramy.
Stowarzyszenie ŁAD włącza się w:
• Edukację o Zagładzie – organizuje spektakle warsztaty, wycieczki edukacyjne, konferencje. Stowarzyszenie współpracuje w tym zakresie z Instytutem Tolerancji i Centrum Dialogu, ŁCDNiKP.
• Edukację wielokulturową – organizuje warsztaty dla edukatorów ,,Swój – obcy” (w ramach Dni Tolerancji), warsztaty dramowe dla uczniów ,,Swój-obcy i Obcy –swój” dotyczące wielokulturowości Kresów.
• Edukację regionalną, w ramach której łączy edukację historyczną z edukacją kulturową , organizuje warsztaty dramo gwary.
• Edukację na rzecz przeciwdziałania przemocy rówieśniczej –organizuje warsztaty z twórczej profilaktyki, konferencje, spektakle Teatru Forum. (Stowarzyszenie ŁAD jest akredytowanym ośrodkiem Międzynarodowego Projektu Heroic Imagination Project prof. Filipa Zimbardo).
• Edukację obywatelską – organizuje szkolne i międzyszkolne akcje społeczne.
• Edukację na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – organizuje dramowe warsztaty dla uczniów, integracyjne spektakle, konferencje , współorganizuje Przegląd Aktywności Artystycznej Osób Niepełnosprawnych w ramach Międzynarodowego Biennale Spotkań Terapia i Teatr.
Działalność Stowarzyszenie ŁAD zostało zauważone przez autorów reportu o stanie edukacji kulturowej w Łodzi i zostało wymienione jako jedna z najbardziej aktywnych organizacji w Łodzi promujących metodę dramy w tak szerokim zakresie.
Zaproście DRAMĘ . Ona na pewno do Was przyjdzie z energią, pasją, kreatywnością, muzyką, teatrem i sercem do ludzi. Razem zbudujemy wyspę kreatywnej wspólnoty, w której każdy odkryje swój talent i doładuje swoje twórcze akumulatory.
Partnerem wszystkich działań ŁAD jest
Terenowe Koło Polskiego Oddziału Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ

O ludziach stowarzyszenia

Hanna Jastrzębska Gzella
Jest animatorem kultury, muzykiem, muzykoterapeutą, edukatorem i instruktorem dramy, tyflopedagogiem, jak również prezesem Łódzkiego Koła Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ i założycielem Stowarzyszenia ŁAD Łódzka Akademia Dramy.
Od 20 lat zajmuje się upowszechnianiem dramy w edukacji, wychowaniu i profilaktyce realizując autorskie projekty na terenie Łodzi, Polski (współpraca z domami kultury i centrami kultury, ośrodkami doskonalenia nauczycieli w Toruniu, Warszawie, Bełchatowie, Tomaszowie Mazowieckim, Płocku, Kutnie, Pabianicach) oraz za granicą dla dzieci, młodzieży, nauczycieli, animatorów, studentów a także uczestników międzynarodowych projektów (Włochy, Austria, Macedonia, Rumunia, Francja, Szwecja, Dania) odbywających się w ramach Programów Grundwig i Erasmus – edukacja dorosłych. W swoich działaniach animatorka bazuje na metodzie dramy, której jest gorącą zwolenniczką i propagatorką w obszarze szeroko pojętej edukacji kulturowej.
Hanna Gzella jest tyflopedagogiem w Specjalnym Ośrodku Szkolno Wychowawczym nr 6 w Łodzi, pedagogiem dramy, założycielem Stowarzyszenia ŁAD Łódzka Akademia Dramy, doradcą metodycznym w Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, współorganizatorem i animatorem międzynarodowych projektów Erasmus w dziedzinie Edukacja Dorosłych. Zajmuje się organizowaniem autorskich projektów edukacyjno kulturowych . Jednym z ważniejszych elementów realizowanych przeze nią projektów jest edukacja o Zagładzie. Za swoją działalność otrzymała honorowy tytuł Profesora Oświaty oraz I nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Nauczyciel Innowator oraz trzykrotną nominację do Nagrody im. Ireny Sendler Za naprawianie świata.
Jej narzędziem do kształtowania Empatii, Tolerancji, Wrażliwości, Otwartości uczniów jest drama. Prowadzi zajęcia dramowe dla uczniów i nauczycieli z łódzkich szkół pod nazwąSzkoła Dramy Bohaterskiej Wyobraźni,gdzie wraz z uczestnikami zajęć ,,trenuje” Dobro, ,,budzi” Bohaterską Wyobraźnię, poszukuje bohaterów, organizuje międzyszkolne akcje społeczne i spektakle integracyjne.
,,To jest mój wkład w zmianę świata na lepsze. Staram się, aby to moje ,,dramowanie ” było dla uczestników doświadczeniem odkrywania skarbów do dalszego życia i przyglądaniem się naszemu człowieczeństwu”
Tak Hanna Gzella mówi o swojej pracy
Hanna Jastrzębska Gzella jest pomysłodawczynią i koordynatorką wielu projektów z edukacji kulturowej dofinansowanych ze środków MKiDN . Były to : ,,Drama edukacyjna Fryderyk Chopin i jego muzyka” , ,,Nauczyciel animatorem działań twórczych”, Nauczyciel animatorem działań twórczych w szkole”,, Dramogwara – zabawy gwarą i dramą” oraz projektów realizowanych ze środków WK UMŁ ,,Zatańczyć śladami Chopina” ,, Bezsenność Jutki”. Hanna Gzella pełniła funkcję Dyrektora Programowego dwóch edycji Ogólnopolskiego Przeglądu Teatralnego Dziatwa, oraz X edycji Przeglądu Aktywności Artystycznej Osób Niepełnosprawnych realizowanych w ramach Międzynarodowego Biennale Terapia i Teatr. Realizuje następujące autorskie programy profilaktyczne: ,,Gosiek” ,,Zanim w szkole będzie źle”. Jest założycielką Stowarzyszenia ŁAD, oraz Łódzkiego Koła Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ. Propaguje dramę w edukacji, wychowaniu i profilaktyce. Hanna Gzella jest organizatorką licznych seminariów i konferencji z zakresu edukacji kulturalnej, jak również pomysłodawczynią Szkoły Dramy – w ramach której prowadzi od kilku lat warsztaty dramowe dla uczniów łódzkich szkół ze wszystkich poziomów edukacyjnych (w tym uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych i uczniów z tzw ,,trudnych klas”). W ramach Szkoły Dramy zostało przeprowadzonych ponad 5000 godzin warsztatów w ramach projektów ŁCDNiKP ,,Bezsenność Jutki” ,,Syberyjskie przygody Chmurki” ,,Niedźwiadek Wojtek” oraz innych autorskich dram z zakresu edukacji historycznej, polonistycznej, artystycznej, obywatelskiej.

Elżbieta Gorzka – Kmieć
Animatorka Łódzkiej Akademii Dramy Jest wybitną instruktorką teatru dziecięcego i dyplomowaną nauczycielką w szkole podstawowej. To ona stworzyła Dziecięcy Teatr Śmiechotek zaliczany do grupy najlepszych teatrów dziecięcych w Polsce. Razem z zespołem siedmiokrotnie zdobywała laury Dziecięcego Przeglądu Teatrów Dziecięcych DZIATWA, a trzykrotnie „Złotą maskę” na Ogólnopolskim Forum Teatrów Dziecięcych w Poznaniu. Znajduje czas na prowadzenie warsztatów teatralnych i jest wykładowcą na kursach teatralnych. Trzykrotnie otrzymała nagrodę Ministra Edukacji Narodowej, nagrodę Ministra Kultury i Sztuki w ogólnopolskim konkursie „Instruktora Roku”. Przyznano jej również Medal Komisji Edukacji Narodowej, a Kuratorium Oświaty w Łodzi przyznało jej świadectwo oryginalności, które jest wręczane nauczycielom stosującym innowacyjne metody nauczania. Prowadzi również zajęcia terapii dramą dla dzieci w wieku przedszkolnym, pomaga rodzicom mierzyć się z trudnościami wychowawczymi – efekty jej działań pozwalają nazwać ją super nianią albo… zaklinaczką dzieci.

Katarzyna Tarkowska Żogała
Aktorka, arteterapeuta, członek założyciel Stowarzyszenia Terapia i Teatr na Uniwersytecie Łódzkim, wieloletni wykładowca terapii na Uniwersytecie Łódzkim, były prodziekan wydziału pedagogiki w Wyższej Szkole Humanistyczno Ekonomicznej. W INSEA Międzynarodowym Stowarzyszeniu Edukacji Przez Sztukę krystalizowała się jej droga zawodowa. Wieloletni uczestnik międzynarodowego ruchu Artyści w Akcji. Realizowała liczne autorskie projekty teatralne dzięki grantom Europejskiej Fundacji Kultury, Fundacji Batorego i Urzędu Miasta Łodzi. Wieloletni nauczyciel, arteterapeuta Zespołu Szkół Specjalnych nr. 2 w Łodzi. Za działalność na rzecz edukacji artystycznej w szkołach specjalnych w 2006 roku Kapituła Łódzkiego Klubu Nauczyciela zaliczyła ją do grona Ludzi Aniołów pracujących w oświacie. Prowadzi klasy teatralne w łódzkich szkołach na wszystkich poziomach nauczania. Jej doświadczenie w teatrze dziecięcym zaowocowało pracą asystenta reżysera w filmie Sławomira Kryńskiego „Księga Wielkich Życzeń”. Pisze własne scenariusze, adaptacje, wiersze, piosenki, teksty edukacyjne. Z dorosłymi przyjaciółmi założyła Teatr Bajki Terapeutycznej. Jako aktorka i instruktorka współpracuje z kawiarenką artystyczną Baby Club Cafe. Jej autorskie spektakle pokazywane na festiwalach teatralnych, w tym w przeglądach teatrów w języku angielskim zdobywają liczne nagrody. Najbliższe plany artystyczne występy na Boże Narodzenie dla środowiska polonijnego w Edynburgu w autorskim przedstawieniu „Nowy Roczek” na podstawie opowiadania Ewy Szelburg Zarembiny.
Monika Tomczyk
Pedagog specjalny terapeuta SI, instruktor Improwizacji Tańca i Symboliki Ciała oraz Eksperymentalnego Teatru Tańca (program EXTATHE dr Detlefa Kapperta), instruktor Edukacji Somatycznej The Body/ Think Process (BTP) Alana Caig Wilsona, instruktor Tańca terapeutycznego w procesie certyfikacji (Polskie Stowarzyszenie Choreoterapii Polski Teatr Tanca). Absolwentka Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży w PWST we Wrocławiu, absolwentka Letniej Szkoły Dramy z Johnem Somersem, aktorka Teatru Logos w Łodzi, na co dzień pracuje w Poradni Psychologiczno Pedagogicznej nr 4 w Łodzi. W swojej pracy wykorzystuje wiele metod min. metodę tańca kreatywnego opartą o teorię ruchu Labana, Life/Art Process, choreoterapię, dramoterapię, dramę stosowaną. Tworzy i prowadzi projekty teatralno ruchowo terapeutyczne dla młodzieży, dzieci, dorosłych, min. Teatr Interaktywny, Mała Akademia Teatralna (Teatr Współczesny, Szczecin). Za spektakl „PoDuchy” ze swoja grupą teatralno–rozwojową z Poradni otrzymała min. nagrodę główna 27 Ogólnopolskiego Przeglądu Teatrów Dziecięcych „Dziatwa’


Sylwester Janek
Socjoterapeuta, pedagog, animator, aktor Teatru Forum ,,Stopklatka”, Trener treningu interpersonalnego i umiejętności społecznych, absolwent Krakowskiego Centrum Psychodynamicznego w Krakowie, członek Polskiego Stowarzyszenia Socjoterapeutów i Trenerów, członek Stowarzyszenia Centrum Wsparcia Terapeutycznego. Specjalista z zakresu oddziaływania pedagogicznego i socjoterapeutycznego, który wspiera proces wychowawczo-rozwojowy uczniów szkół podstawowych oraz specjalistycznych placówek wsparcia dziennego. Założyciel pierwszej w Polsce Świetlicy Podwórkowej (2004) utworzonej w zaniedbanej części dzielnicy Śródmieścia Łodzi, w której realizowano kilkadziesiąt projektów z edukacji kulturowej dla uczestników świetlicy. Świetlica stała się dla wielu dzieci i młodzieży domem, miejscem rozwijania talentów, wsparcia psychologicznego, Dlatego jej założyciela można nazwać pierwszym rewitalizatorem społecznym w Łodzi, który jest twórcą i współkoordynatorem licznych projektów społecznych o charakterze międzypokoleniowym i terapeutycznym realizowanych dla łódzkich uczniów. Sylwester Janek jest założycielem ROKOMI – organizacji zajmującej się Rozwijaniem Kompetencji Miękkich.
Samuel Warpechowski
Animator, instruktor teatralny, polonista w Zespole Szkól Specjalnych nr 4. Realizował projekty z zakresu edukacji kulturalnej ,,Drama edukacyjna Fryderyk Chopin i jego muzyka” , ,,Nauczyciel animatorem działań twórczych”, Nauczyciel animatorem działań twórczych w szkole”,, Dramogwara – zabawy gwarą i dramą” oraz projekty realizowane ze środków WK UMŁ ,,Zatańczyć śladami Chopina” ,, Bezsenność Jutki”. w ramach Stowarzyszenia ŁAD. Prowadził warsztaty w ramach Szkoły Dramy Bohaterskiej Wyobraźni oraz jest aktorem w spektaklu Teatru Forum.


Agnieszka Kowalska-Owczarek
Prowadzi eksperymentalno-warsztatową grupę LABORATORIUM GŁOSU; autorskie warsztaty okołoteatralne „Głos w przestrzeni – przestrzeń głosu”. Wokalistka i współautorka muzyki zespołu AGNELLUS, www.agnellus.art.pl www.facebook. com/agnellus.zespol ,aktorka Teatru Officium (2005, 2006), z którym zrealizowała interdyscyplinarny projekt: „Przyjdź” wielokrotnie nagradzany na Ogólnopolskich Festiwalach Teatralnych, uczestnik warsztatów realizowanych przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, artysta plastyk (ASP Łódź), teatrolog (UŁ), redaktor graficzny kwartalnika artystyczno-literackiego ARTERIE. Wielokrotnie nagradzana. Wystawy i prezentacje w kraju i zagranicą. W swoich pracach łączy formy wizualne z działaniem, które wywodzi z poszukiwań w obrębie ciała i głosu.
Marta Czajczyńska
Filolog, wychowawca, oligofrenopedagog, resocjalizator, socjoterapeuta, teolog, mediator, doradca rodzinny. Miłośniczka człowieka, czytelniczka dobrych książek, fanka Vicente Amigo. Od 20 lat pracuje z człowiekiem – małym i dużym. Organizuje na terenie szkoły (Zespół Szkół Specjalnych nr 2), w której pracuje, Festiwal Twórczości Teatralnej Dzieci i Młodzieży „Aniołkowo”. Prowadzi Teatr Szkolny ZOO i Teatr Rodzica. Współrganizuje i przygotowuje uczniów do kolejnych edycji „Prezentacji”– Przeglądu Twórczości Dzieci i Młodzieży Szkół i Placówek Kształcenia Specjalnego. Uczestniczy, współorganizuje i współprowadzi Przeglądy Aktywności Artystycznej Osób Niepełnosprawnych odbywające się w ramach Międzynarodowego Biennale – Spotkania Teatralne „Terapia i Teatr”. Aktywnie uczestniczy w projektach teatralnych („Piękna i Bestia”, „Zatańczyć śladami Chopina”, „Bezsenność Jutki”). Prowadzi spotkania i warsztaty dla narzeczonych pod znamiennym tytułem „We dwoje przez znoje”, treningi komunikacyjno-mediacyjne i warsztaty dramowe dla nauczycieli. Jest mediatorem, doradcą rodzinnym i interwentem w Stowarzyszeniu Mediatorów Pactus. Prowadzi spotkania poradnicze dla osób potrzebujących wsparcia i będących w kryzysie. Współtworzy wydarzenie kulturalno-edukacyjne o charakterze religijnym Arena Młodych, aktywnie działa na rzecz dialogu między religiami. Jest członkiem Instytutu Tolerancji, Łódzkiej Akademii Dramy i Stowarzyszenia Mediatorów PACTUS.


Małgorzata Matecka
Nauczycielka języka polskiego i etyki w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 111 w Łodzi oraz w XII Liceum Ogólnokształcącym w Łodzi. Realizatorka wielu programów i projektów antydyskryminacyjnych np. cyklu autorskich warsztatów dla dzieci i młodzieży „Akademia Tolerancji” i „Język nienawiści”. Między innymi za ich realizację otrzymała Nagrodę im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”. Doświadczony szkoleniowiec kadry pedagogicznej, specjalizujący się w tematyce innowacji pedagogicznych i edukacji na rzecz tolerancji. Współautorka i współrealizatorka innowacyjnego programu edukacyjnego „Barwy Polski”, którego główne cele to: upowszechnianie wśród uczniów wiedzy o różnorodności kulturowej różnych regionów Polski, a tym samym wzmacnianie tożsamości kulturowej i budowanie postaw szacunku i otwartości na inność. Piotr Malesa (prowadzenie konferencji) Nauczyciel geografii i wiedzy o społeczeństwie w Szkole Podstawowej nr 26 w Zespole Szkolno – Przedszkolnym nr 4 w Łodzi oraz w Publicznym Liceum Ogólnokształcącym Politechniki Łódzkiej. Od lat zajmuje się edukacją w zakresie STEM skierowaną do nauczycieli przedmiotów ścisłych oraz uczniów. Realizator projektu EDU-ARCTIC powiązanego z obszarami arktycznymi. W swojej pracy zawodowej zajmuje się zwłaszcza edukacją regionalną. Współautor i współrealizator innowacyjnego programu edukacyjnego „Barwy Polski”, którego ideą jest popularyzowanie miejsc związanych z wielobarwną kulturą mniejszości religijnych i narodowych na terenie Polski wraz z szerzeniem tolerancji i antydyskryminacji.
Rekomendacje
- Czy drama jest potrzebna? Wypowiedzi uczestników
- Zajęcia z użyciem masek – zdjęcia
- Ewaluacja zajęć Akademii Dramy
- Podziękowanie Instytutu Tolerancji
- Rekomendacja AOIA
- Rekomendacja Bezsenność Jutki
- Rekomendacja Szkoły Podstawowej nr 111
- Rekomendacja
- Czy warto przyjść na dramę? Wypowiedzi uczniów i nauczycieli